تولید محتوای الکترونیکی با هدف آموزش بدون کتاب و کاغذ و برپایه تکنولوژی های روز دنیا مبتنی بر تولید اجتماعی در عصر دیجیتال می باشد که سبب کاهش استفاده از کاغذ برای انتشار محتواها و در نتیجه حفظ محیط زیست و درک بهتر مفاهیم برای دانش پذیران می شود. محتوای الکترونیکی مجموعه ای است که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی می باشد و می تواند شامل تصاویر، متون، فیلم ها و صداها باشد.

تولید محتوای الکترونیکی یکی از ارکان موثر در پیاده سازی یادگیری الکترونیکی محسوب می شود که به صورت چند رسانه ای با ترکیبی از متن، تصویر، صدا و فیلم می تواند محتوای آموزشی مناسب را برای یادگیری فراهم کند. محتوای الکترونیکی تولید شده برای دوره های تخصصی، مهارتی و حرفه­ ای نیازهای یادگیری را برای دانش پذیران فراهم کرده، میزان یادگیری را افزایش داده و تجربه مفید و ارزشمندی را برای دانش پذیران به ارمغان می آورد. در حقیقت محتوای الکترونیکی جایگزین کتب و منابع فیزیکی در دوره های حضوری است که می تواند جایگزینی ارزشمند با قابلیت های متفاوت‌تر تلقی گردد. بهره­مندی از طیف وسیع و متنوع از محتواهای الکترونیکی به عنوان سرمایه دانشی سازمان­ ها، شرکت­ ها و افراد بستر یادگیری مستقل و خودآموز را تبیین می کند، به گونه ای که راهبرد انتقال مسئولیت یادگیری به دانش پذیران در بستر یادگیری الکترونیکی را فراهم و  موجب ارتقاء سطح نگرش، دانش و مهارت آن‌ها می شود.

فرایند تولید محتوای الکترونیکی مهریاد در مراحل ضبط، تدوین و تولید، بازنگری، ارزیابی کیفی و تولید نهایی صورت می گیرد. کلیه موارد مطرح شده جهت جدیدترین نسل تولید محتوا (کروماکی) دارای شیوه نامه و دفترچه راهنما می‌باشد. همچنین تولید محتواهای میکرولرنینگ (Micro Learning)، محتواهای کوتاه-بلندمدت و محتواهای سفارشی شامل ایده پردازی، طرح ریزی و طراحی سناریو امکانپذیر می باشد. تیم تولید محتوای مهریاد بر روی فرایند تولید محتوا جهت اطمینان از اثربخشی نظارت و براساس الگوهای استاندارد محتوای الکترونیکی تولیدشده را به صورت کمی-کیفی ارزیابی می کند.

ویژگی های محتوای الکترونیکی تعاملی به شرح ذیل می باشد:
1) فیلم‌های آموزشی:

در داستان‌های تعاملی از ویدئو برای جلب‌توجه خوانندگان و جلب‌توجه آن‌ها استفاده می‌شود. دانش پذیران آنلاین بیش از متن به فیلم توجه دارند. اساتید می‌توانند فیلم‌ها را برای پشتیبانی از متن در دوره‌های آنلاین اضافه کنند و اطلاعات بیشتری را به فراگیران ارائه دهند. مهریاد در محتوای تعاملی خود از Teacher Tube الهام می‌گیرد. Teacher Tube یک انجمن آنلاین است که مخزنی از فیلم‌های آموزشی را در اختیار اساتید و تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی قرار می‌دهد.

2) موشن گرافی:

داستان‌های تعاملی از موشن گرافی، به‌صورت بصری سازی داده‌ها، برای تبدیل واقعیت‌ها به تصاویر استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ، اشکال، نقشه‌ها و نمودارها به روشی ساده به دانش پذیران کمک می‌کند اطلاعات زیادی را کسب کنند.

3) گیمیفیکیشن و یادگیری مبتنی بر بازی:

گیمیفیکیشن همچنان یک عامل مؤثر در یادگیری الکترونیکی است. یادگیری مبتنی بر بازی و گیمیفیکیشن تأثیر به سزایی در انتشار اطلاعات مهم و محتوای آموزشی دارد. سازمان‌ها همچنین به سرمایه‌گذاری در گیفیمیکیشن و استفاده از بازی‌سازی در دوره‌های آموزشی می‌پردازند.

4) ادغام احساسات فراگیر:

داستان‌های تعاملی متن، گرافیک، صدا و فیلم را برای تحریک چندین حس (دیداری، شنیداری، لمسی، حرکتی) ادغام می‌کنند.

5) برقراری ارتباط تعاملی با محتوا:

دانش پذیران با محتوای تعاملی می‌توانند ویدئوها را متوقف و از همان لحظه مجدد شروع کنند و بر روی تصاویر کلیک نمایند. این تعامل به کاربران امکان کنترل محتوا و ارتباط در سطوح مختلف با قسمت‌های مختلف آموزش را می‌دهد. برای افزایش تعامل آنلاین، اساتید می‌توانند با استفاده از کلمات یا اعداد پیوند داده‌شده تعاریفی را برای بینندگان جهت دانش افزایی ارائه دهند.

هر یک از محتواهای تعاملی زیر قابل‌ارائه است:
  • Interactive Quizzes
  • Interactive Infographics
  • Surveys and Polls
  • Interactive Calculators
  • Assessments
  • Interactive E-books
  • Interactive Emails
  • Webinars
  • Mobile Apps or Games
  • Diagnostic Tests or Troubleshooting Tools
  • Interactive Timelines
  • Augmented Reality Overlays
  • Interactive 360 Videos
استديو كروماكی دانشگاه مهرالبرز